Spajjisens place

Alla inlägg under april 2012

Av Alice Spajjis - 30 april 2012 18:36

rubriken.. hörde en asdålig låt på radion som gick så xd


Tänkte jag skulle berätta om min vecka för har lust med det och orkar inte skriva ett inlägg om varje dag tyyp


Måndag 23/4 Först skola som vanligt, slutade vid 2. Sen var jag med kompisar (Ida, Michelle, Melissa, Elisa <33) Vi gick på stan lite, åt på donken och sen cyklade vi ner till vff fotbollsplanerna och typ satt där och snacka och hade kul, sen behövde jag åka hem

Tisdag Skulle vi ha dendär Beatles-konserten då.. var i skolan till 11 typ och cyklade ner till bryggaren sen.. dock att jag bara tutade lite i flöjten på 2 nummer, mest var det sång och sånt. Sen kom jag hem och så åt vi tårta och firade min brorsa som fyllde 11. En konsert till på kvällen.

Onsdag Ingen skola, spelade flöjt istället :D sen cyklade jag och Malin till stallet och ridningen har jag redan berättat om

Torsdag Var hemma och tog det lungt och bara chillade efter skolan (=

Fredag Då skulle vi åka till stugan då.. men jag tog en sväng ut till Whiskey först så vi åkte framåt sju, när jag kom fram tog jag lite kort som sagt och sen åt vi och eldade brasa inne för det var kallt!

Lördag Gick runt och hade inget att göra... satt och kladdade och gjorde typ slarvig grafitti på ett, nä det blev visst två, nämen oj, det blev visst tre.... papper.. tog lite mera kort... gick runt lite till... Sen så åkte vi till gamleby för mamma och pappa skulle köpa gödsel till rabbaten och jag kollade i lite klädaffärer och sånt.

Sen så skulle pappa och Harry ner till Gölen (en sjö) och fiska och jag hade inget å göra så jag följde med, men jag tyckte synd om fiskarna så då tog jag mig en joggingtur hem :p

 Söndag Inget intressant.. hjälpte mamma och rensa ogräs och läste kalle anka och hoppade lite studsmatta med Harry sen så åkte vi hem.

Måndag 30/4 Var på stan med mamma och sen kom även Ida och Tor :) Köpte ett par solbriller och ett par korta shorts och ett par längre shorts (xd) nu när det börjar bli varmt. Sen åkte jag hem och åt och bytte om och sen ut till stallet. Ikväll blir det att gå på majbrasan (:


ursäkta om det blev myket text men, ja.


    

Haha vacker bild oså ^^

Av Alice Spajjis - 30 april 2012 18:18

     

Av Alice Spajjis - 30 april 2012 10:14

När vi kom till stugan var det jättefint kvällsljus så jag tog fram kameran och lekte lite med solen och makro-zoomen (: kommer fler bilder i kväll, har inte jättemycket tid nu...


   

forcytia (stav??)

 fägglatt <3      björk-hänge + löv




skriv en rad, gör mej glaaad! :D

Av Alice Spajjis - 27 april 2012 17:26

Har ridning på elevens val i skolan och igår morse var det ut till stallet och rida (= Vi fick välja mellan några olika hästar men inte Whiskey, så det blev Rebo som jag inte har ridit på länge eftersom Emilia har honom (fodervärd).  Idag skulle vi ha konditionsträning ute i paddocken, och Rebo kändes ganska pigg och glad. Kanske ska nämna att han är en väldigt kraftigt byggd c/d-ponny, till hälften islandshäst, respektlös, klumpig och jääätteestark! Efter att ha värmt upp i skritt, trav och galopp skulle vi trava 4 varv och galoppera 8 varv åt varje håll och öka de sista varven (vi red på den stora banan). Det gick bra och Rebo vart taggad på ökingarna! han bröt av några gånger i galoppen bara, tyckte det var jobbigt. Finns inte mycket mer att säga om den ridlektionen, vi fick trava av och sen skritta runt tävlingsstallet, och jag var nog lika svettig som ponnyn när vi kom in!


Letar efter en bild på han men har visst ingen



ps. rösta är ni gulliga, vill ju veta vad folk tycker! =)

pps. kommer vara på stugan utan dator till måndag så blir en bloggpaus om jag inte hittar nåt på mobilen så jag kan göra ett inlägg eller två.

Av Alice Spajjis - 26 april 2012 16:38

Red Whiskey på min lektion igår, och vi var tvungna att rida ute i paddocken eftersom det var hingstvisning och båda ridhusen var upptagna. Självklart så regnar det just den dagen också... Men jag hade regnjacka och det var ganska varmt i luften i alla fall så det var bara att sitta upp!


Efter att ha skrittat fram började vi med en uppvärmningsövning med travvolter, skrittövergångar och ökningar. Gjorde en skiss på den i paint, men går nt att ladda upp?! aja jag tyckte att det var en bra övning iaf.Fortsatte sen på samma ridväg men istället för travökning var det galopp och i stället för skrittövergång skulle vi rygga några steg. Whiskey var lite trög i början och det tog hela tiden några sekunder innan han svarade på mina hjälper, men efter hand så blev han mer alert! När vi hade gjort övningen i båda varven blev det några varv på spåret i galopp för att hålla igång bjudningen på ponnisarna. Sen skulle vi göra såhär: Fyra travvolter (nedsittning) en på varje långsida och en på varje kortsida och galopp bitarna emellan på spåret. Nu började Whiskey komma riktigt fint i form och jag riktigt kände hur han tog i med bakbenen! Efter en stund fick vi trava av dom i båda varven och ja, han jobbade fint i form i leran och regnet :')



Av Alice Spajjis - 26 april 2012 15:54

Va ett par dar sen, ska försöka göra minst ett inlägg om dan, men blir ju inte så.. Tror inte någon sitter hemma och längtar efter mina inlägg precis heller, men man kan ju alltid hoppas!


 

(ursäkta för suddig bild) De senaste dagarna har jag haft på mig denhär skjortan från H&M och ett par slitna "baggy" jeans från Lager 157
Skjortan är jätteskön, det är något mjukt matereal, typ flanell eller vad det heter

   

Vissa betalar extra för byxor med hål i men jag fixar't själv genom att råka fastna i en krok...

   

men Hej ^^

   




Skriv en rad, Gör mig glad! (=

Av Alice Spajjis - 24 april 2012 15:06

Har nt kunnat blogga på 2 dagar, finns ju viktigare saker... men tänkte berätta om söndagen jallafall, jag och Whiskey var med på "träningsdressyr" (en liten klubbtävling som man ska träna sig till större tävlingar och så) 

Jag och Mallan cyklade till stallet vid typ halv 10, fast jag sov till halv 9 så fick lite bråttom där hehe

Fixade lite i stallet, hjälpte Mallan och Emilia med deras hästar osådär och vid halv 12 typ hämtade jag Whiskey i hagen. Ryktade, försökte göra knoppar men sket i det sen för det gick åt helvete kan jag bara säga xD


Började sen med en ordentlig framskrittning så att han fick bli varm i lederna och så och kände sen lite hur han var i skritten och traven med volter, halter, halvhalter, flytta nått steg åt sidan.. och han kändes lydig och uppmärksam på mina hjälper. lite galopp uppvärmning oxå med stora volter och tämpoväxlingar och efter en kort skrittpaus bad jag honom att börja jobba lite mer med bakbenen under sig. Snirklade runt ett tag i alla gångarter och ridvägar och jobbade med formen och min egen sits (vilket inte betyder att jag försökte få honom att böja på halsen genom att slita i tyglarna, om någon skulle missförstå...). Sen var det min tur och inne på banan blev han lite stelare och mer okoncententrerad, eller så var det jag som spände mig lite. Men det gick bra i alla fall, bara att han genade lite i hörnen och på volterna (jag red L:C1). Skrittade av ett varv runt tävlingsstallet, tog väl ett par minuter, och sen var det in i stallet osv. Fick 59 poäng och är nöjd med ponniiin :D <3


- fortfarande bildbrist -

Av Alice Spajjis - 21 april 2012 19:50

Hittade lite olika bilder på inseketer, tagna vid olika tillfällen (: Jag gillar att fota insekter men har inte så många bilder ännu, och många tycker ju att de är äckliga...


           


Hejsan!
Alice heter jag och är född 1998. Här på min blogg skriver jag om ridning, djur, foto, musik, vänskap, tips och lite random tankar som kommer upp i min skalle då och då. Ja, Kolla på innläggen så märker du. Enjoy! :)

©opyright

Alla texter och dikter på bloggen är skrivna av mig och får inte användas för eget bruk om det inte särskilt står att du får ta den texten.

 

Alla foton på bloggen är tagna och redigerade av mig om det inte står något annat. Fotona får användas för eget bruk men copyright-stämpeln med mitt namn får inte tas bort.

 

Hoppas ni respekterar detta :)

Hitta i bloggen

Till höger här finns mina senaste inlägg, bara att  läsa! ;) 

I högra hörnet vid varje innlägg står det "Kommentarer". klicka där så kan du skriva en kommentar till mig, vilket skulle göra mig jätteglad. Alla åsikter är varmt välkommna, även kritiska! :)

 

Om du scrollar ner och tittar i denna spalt till vänster i bloggen hittar du b.la länkar till mina vänners bloggar, info om de hästarna jag brukar sköta om, ett smakprov på mina foton och hur du kan följa min blogg eller "gilla" den på facebook.

 

 Här kan du även klicka på en särskild kategori. Om du klickar på t.ex "Ridning" så kommer alla innlägg som handlar om hästar upp. 

 

Enjoy!

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
April 2012 >>>

Senaste inläggen

Whiskey ♥

       Whiskey är ponnyn i mitt liv skulle man kunna säga, han har alltid varit nummer 1 för mig!

  Han är lektionshäst på vorf ridskola och väldigt lugn och snäll med nybörjare, men när jag rider brukar han piggna till rejält! :D

 

Ras:Fjording/Paint

E: Suspisious Mischief

U: Ekelunds Fia

UE: Pontus

*1996

Färg: Gulskäck typ ? ^^

Kat: D-ponny

 

 

 

Jojje ♥

Munsboro Joyce, "Jojje" är min kompis Idas häst. Jag har honom på torsdagar och hjälper även  till att rida och sköta om honom om Ida är sjuk eller något. Han är en jättefin och snäll häst som älskar att hoppa!

 

ras: irish nånting ?

*1999

D-Ponny    

 
 

  

   
     

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards