Spajjisens place

Alla inlägg den 13 augusti 2012

Av Alice Spajjis - 13 augusti 2012 21:08

Ja. jag hoppade över 12:an för man skulle skriva om "Min stil" och det gjorde jag typ på 11:an.. ?


Men iaf.. skönhetstips... Jag är nog inte precis den rätta att fråga om det men ^^


Om du har fet/oren hy och lätt får finnar så köp en specialanpassad ansiktstvål och tvätta dig i ansiktet 1-2 gånger om dagen. Det är viktigt att tvålen är mild, oparfymerad och inte torkar ut huden, för annars blir huden lätt irriterad och röd eller så blir du torr.


Smörja smörja smörja!! Body lotion/body butter brukar jag använda på nästan hela kroppen när jag har duschat, och särskilt på händer, fötter, armbågar och knän där man har lätt för att bli torr och narig.


Aloe Vera är bra för nästan allt!


Även om det känns taskigt mot lilla spargrisen så är det bättre att lägga några extra tior på riktigt bra smink!Faktiskt.


Låt ansiktet vila! om du använder smink till vardags och så kan det vara bra att låta huden vila så ofta som möjligt. Det är bättre att sminka sig precis innan man går ut än att gå runt med det hela dagen hemma för då kanske huden får "vila" ett par timmar.    smink är inte bra för ansiktet. Fondation och puder täpper igen porerna och mascara sliter på ögonfransarna.


Tro på dig själv och härma inte efter andra hela tiden med smink och kläder. Du är vacker utan spackel!


 

Av Alice Spajjis - 13 augusti 2012 15:26

Hälluudär!

Kom på att jag alldeles har glömt bort min lista med frågor! kör väl på igen då ^^


11. Vad gillar du för kläder och stilar?


Asså jag tycker det kan var väldigt olika beroende på vem som har det på sig. Jag kan prova en tröja i affären och tycka att den är jätteful. Sen ser jag någon annan gå med den tröjan och på henne kanske det är snyggt! Om det liksom är hennes stil, om hon är sig själv och har på sig det hon gillar så syns det utåt också :)


 Själv har jag på mig ganska "vanliga" kläder nu för tiden.. För typ ett år sen hade jag väldigt mycket färgglada kläder men jag tycker att min stil har blivit lite "mognare". Jag kan ha på mig ett par vanliga jeans och typ en grå kofta,  men då matchar jag det med t.ex knallgröna örhängen, två olika skosnören eller kanske en färstark mössa eller något smycke. Förut var ALLT färgstarkt, även stora plagg som tröjor och byxor, nu  har jag oftast lite lugnare färger på kläder men jag har kvar Detaljerna!


Men i alla fall, såhär på sommaren är det skitsnyggt med en ljus skjorta eller ett linne slarvigt instoppat i korta, slitna jeansshorts tycker jag! Och jag har alltid älskat stickade tröjor, gos! <3 och som jag skrev nyss älskar jag färstarka detaljer!

Något på huvudet ska man också ha! Just nu har jag väldigt svårt att välja mellan min mörkblå snapback och min berömda stickade mössa, haha de flesta vet nog vilken jag menar..


 

Av Alice Spajjis - 13 augusti 2012 14:24

Under de 5-6 år som jag har hållit på med hästar har jag ju varit på ett antal olika ridskolor, ridläger, privatstall osv. Och det är så likadant överallt! Jag pratar inte om hur det ser ut, skötar-och betalningssystem eller hur hästarna är.

  

 Nej, jag pratar om människorna, stämmningen och Inställningen till hästhanteringen, som (framförallt på ridskolor) är hemsk tycker jag. Eller asså, hur ofta hör man inte en ridlärare säga något i stil med: " Du är här för att lära dig rida och man blir en bättre ryttare om man rider många olika hästar". Eller såhär: "Ponnyerna är här för att du ska lära dig rida! "

  Altså, det klart att det är så. Det är så ridskolor funkar och det vore konstigt annars. Men förtroendet mellan häst och människa! Vänskapen, sammarbetet, tilliten. Det sätts aldrig i fokus. Ett starkt band mellan häst och människa, är det ett förhinder för att bli en duktig ryttare? Tvärtom, såklart. Men ibland verkar det inte som om alla tänker så för det ända som sätts i fokus på ridskolorna är hur man förbättrar sin sits, och liknande saker. Aldrig att det pratas om hästens naturliga instinkter eller att vinna hästens förtroende.


Idag måste man ha en egen häst för att sådant som vänskap och tillit ska räknas. Ridskolehästarna är bara något man övar på känns det som. Men långt ifrån alla har råd/tillåtelse/möjlighet att ha en egen häst!


Min dröm är att starta en egen ridskola när jag blir stor. En ridskola där man tar hänsyn till om någon gillar en speciell häst/ponny och låter personen jobba extra mycket med just den hästen/ponnyn. En ridskola där barnen lär sig att jobba med hästen från marken och köra frihetsdressyr för att stärka banden. En ridskola barnens ideer och önskemål aldrig är "knäppa" eller omöjliga att genomföra. En ridskola där hästarna och ponnyerna behandlas som vänner och inte som några maskiner man ska ha bara för att öva sig på.

  En ridskola där barn och ungdomar kan få göra det jag själv aldrig fick.


Självklart skulle de också få lära sig sådant som man lär sig på ridskolorna idag. Som hur man sitter rätt i sadeln och ger hästen rätt hjälper, hur man ryktar, sadlar, tränsar, smörjer, mockar och ja, allt som är viktigt att kunna. De skulle får rida dressyr hoppa, rida ut, prova olika ridsporter och tävla. Självklart. Bara med ett lite annat tänk!


Håller du med mig? Eller tycker du kanske precis tvärtom? skriv en kommentar!


Hejsan!
Alice heter jag och är född 1998. Här på min blogg skriver jag om ridning, djur, foto, musik, vänskap, tips och lite random tankar som kommer upp i min skalle då och då. Ja, Kolla på innläggen så märker du. Enjoy! :)

©opyright

Alla texter och dikter på bloggen är skrivna av mig och får inte användas för eget bruk om det inte särskilt står att du får ta den texten.

 

Alla foton på bloggen är tagna och redigerade av mig om det inte står något annat. Fotona får användas för eget bruk men copyright-stämpeln med mitt namn får inte tas bort.

 

Hoppas ni respekterar detta :)

Hitta i bloggen

Till höger här finns mina senaste inlägg, bara att  läsa! ;) 

I högra hörnet vid varje innlägg står det "Kommentarer". klicka där så kan du skriva en kommentar till mig, vilket skulle göra mig jätteglad. Alla åsikter är varmt välkommna, även kritiska! :)

 

Om du scrollar ner och tittar i denna spalt till vänster i bloggen hittar du b.la länkar till mina vänners bloggar, info om de hästarna jag brukar sköta om, ett smakprov på mina foton och hur du kan följa min blogg eller "gilla" den på facebook.

 

 Här kan du även klicka på en särskild kategori. Om du klickar på t.ex "Ridning" så kommer alla innlägg som handlar om hästar upp. 

 

Enjoy!

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Senaste inläggen

Whiskey ♥

       Whiskey är ponnyn i mitt liv skulle man kunna säga, han har alltid varit nummer 1 för mig!

  Han är lektionshäst på vorf ridskola och väldigt lugn och snäll med nybörjare, men när jag rider brukar han piggna till rejält! :D

 

Ras:Fjording/Paint

E: Suspisious Mischief

U: Ekelunds Fia

UE: Pontus

*1996

Färg: Gulskäck typ ? ^^

Kat: D-ponny

 

 

 

Jojje ♥

Munsboro Joyce, "Jojje" är min kompis Idas häst. Jag har honom på torsdagar och hjälper även  till att rida och sköta om honom om Ida är sjuk eller något. Han är en jättefin och snäll häst som älskar att hoppa!

 

ras: irish nånting ?

*1999

D-Ponny    

 
 

  

   
     

Arkiv


Skapa flashcards